Kesimpulan & Rujukan

Kesimpulannya, Pentaksiran dan Penilaian dalam pembelajaran merupakan idea yang bernas dan berupaya untuk dilihat bahawa proses pendidikan negara bergerak selari dengan perkembangan pendidikan dunia. Pelaksanaan PBD ini bukan sahaja melenyapkkan proses pentaksiran berorientasikan peperiksaan sahaja, malah jika diteliti dengan sebaiknya, hal ini berupaya untuk menjadikan murid-murid lebih bersifat matang dan mampu untuk menyelesaikan masalah yang mereka hadapi. Guru-guru juga boleh menilai murid dari segi pelbagai aspek bukannya berfokus kepada aras pengetahuan bertulis semata-mata. Namun begitu, integriti guru terhadap penilaian pembelajaran adalah yang paling penting untuk memastikan penilaian itu telus dan dipercayai. 


RUJUKAN:

Armstrong-Stassen, M. (2001). Reactions of older employees to organizational downsizing:

The role of gender, job level, and time. The journals of Gerontology series B: psychological sciences and social sciences56(4), P234-P243.

Clark, I. (2012). Formative assessment: Assessment is for self-regulatedlearning. Educational

Psychology Review24(2), 205-249.

Egodawatte, G. (2010). A Rubric to Self-Assess and Peer-Assess Mathematical Problem

Solving Tasks of College Students. Acta didactica napocensia3(1), 75-88.

Iannone, P., Czichowsky, C., & Ruf, J. (2020). The impact of high stakes oral performance assessment

on students’ approaches to learning: a case study. Educational Studies in

Mathematics103(3), 313-337.

Idris, N. (2005). Pedagogi dalam pendidikan matematik. Utusan Publications.

Mahmud, M. S., & Md Yunus, A. S. (2018). Penyoalan lisan dalam proses pengajaran dan

pembelajaran Matematik: Sebuah tinjauan literatur. Jurnal Penyelidikan Pendidikan13(1),

131-140.

Normarina Abd Rahman, Mokshein, S. E., & Ahmad, H. (2021). Kerangka Prosedur Pembinaan Instrumen

Bagi Mengukur Tahap Kemahiran Proses Matematik Murid. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH)6(9), 271-281.

OTHMAN, R. B. (2006) faktor-faktor mempengaruhi amalan pentaksiran kemahiran insaniah

menggunakan rubrik dalam kalangan pensyarah institut pendidikan guru.

Rafiee, J., Nurul Hafizah, Z. A., & Roslah, A. (2020). Analisis deskriptif bagi penggunaan aplikasi

Quizizz ke atas guru dalam penilaian prestasi murid bagi subjek matematik/Rafiee Jamian,

Nurul Hafizah Zainal Abidin dan Roslah Arsad. Mathematical Sciences and Informatics

Journal (MIJ)1(2), 87-97.

Rahmad, R., Sabri, S., & Nasfi, N. (2021). The Influence of Organizational Structure, Leadership and

Human Resource Capability on Service Effectiveness. International Journal of Social and

Management Studies2(3), 123-131.

Rohaya Talib, Kamsah, M. Z., Naim, H. A., & Daud, K. (2014). Pedagogi dan pentaksiran: kongruen.

In Seminar Kebangsaan Majlis Dekan-Dekan Pendidikan IPTA (pp. 1-9).

Rohid, N., & Rusmawati, R. D. (2019). Students' Mathematical Communication Skills (MCS) in Solving

Mathematics Problems: A Case in Indonesian Context. Anatolian Journal of Education4(2),

19-30.

Sang, M. S. (2009). Perkembangan kanak-kanak. Penerbitan Multimedia.

Shahrill, M. (2013). Review of effective teacher questioning in mathematics classrooms. International

Journal of Humanities and Social Science3(17), 224-231.

Syahrial, S., Asrial, A., Kurniawan, D. A., Nugroho, P., Septiasari, R., Pratama, R. A., & Perdana, R.

(2019). Increased Behavior of Students' Attitudes to Cultural Values Using the Inquiry

Learning Model Assisted by Ethnoconstructivism. Journal of Educational Science and

Technology (EST)5(2), 166-175.

Wilen, W. W. (1991). Questioning skills, for teachers. What research says to the teacher.

 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Blog ini bertujuan untuk memenuhi sebahagian daripada keperluan kursus Penilaian dalam Pembelajaran Mat...