Perkembangan dunia
semasa telah menjadikan sistem Pendidikan negara mengalami transformasi yang
selari dengan situasi semasa. Menurut Kementerian Pendidikan Malaysia (2012),
KPM telah mengambil langkah yang berani dengan melakukan pelbagai inovasi di
dalam pentaksiran sekolah, berdasarkan pandangan dan rungutan ibu bapa dan
masyarakat tentang kebimbangan terhadap keupayaan sistem Pendidikan di Malaysia
dalam menyediakan generasi muda yang mampu menghadapi cabaran abad ke-21.
Transformasi pentaksiran ini memberikan satu pendekatan baharu bagi mewujudkan
pembangunan potensi murid dapat dibina secara menyeluruh, bukannya kecerdasan
minda semata-mata. Melalui pendekatan ini, murid akan seronok dan aktif belajar
serta bebas daripada tekanan peperiksaan (Mohd Haidi, 2021). Oleh yang
demikian, guru perlu memahami dan menguasai konsep pentaksiran dan penilaian
ini supaya strategi dan instrumen yang digunakan adalah tepat dan bersesuaian.
Instrumen yang tepat dapat memberikan keputusan yang membantu guru dalam memberi
gambaran sebenar kepada perkembangan seseorang individu tersebut.
PENTAKSIRAN
Proses mendapatkan maklumat dengan
menggunakan pelbagai kaedah dan pendekatan sama ada formatif, sumatif, formal
dan informal, dalaman dan luaran bagi mendapatkan bukti yang boleh
dipertimbangkan dan seterusnya membuat penghakiman tentang sesuatu produk
Pendidikan (KPM, 2013). Menurut Lembaga Peperiksaan (2013), pentaksiran
haruslah dilihat sebagai:
- Proses
mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang dalam pembelajaran.
- Aktiviti
yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran.
- Aktiviti
yang dijalankan secara berterusan.
- Aktiviti
yang bertujuan untuk mendapatkan hasil pembelajaran yang baik.
Pentaksiran merupakan satu episode di
dalam proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghuraikan, mengumpulkan,
merekod, memberikan skor dan menginterpretasikan maklumat tentang hasil
pembelajaran seseorang individu. Oleh yang demikian, tujuan pentaksiran
diadakan ialah unutk memaklumkan kepada murid dan ibu bapa tentang kemajuan
terhadap penguasaan pengetahuan, kemahiran, sikap dan perlakuan yang sepatutnya
telah dipelajari atau dikuasai. Ia juga sebagai penanda aras kepada mereka yang
terlibat dalam membuat keputusan Pendidikan (Pengajaran, perancangan kurikulum,
dasar, dan pembentangan program) tenatng murid.
PENILAIAN
Satu proses yang dilakukan untuk
mengetahui keberkesanan Pengajaran guru dan penguasaan murid bagi sesuatu mata
pelajaran di sekolah. Penilaian memainkan peranan yang sangat penting kepada
semua pihak sama ada kepada murid, guru ataupun ibu bapa. Oleh itu, penilaian
haruslah dilkukan dengan sempurna dan teliti agar data yang dikumpul adalah
tepat dan bermakna. Guru perlu merangka objektif dan kandungan mata pelajaran
yang hendak diajar sebelum strategi dan kaedah pengajaran dilaksanakan. Bagi
proses PdPc guru, penilaian terhadap murid adalah berdasarkan penilaian
formatif dan sumatif. Bagi penilaian formatif, guru akan menggunakan beberapa
kaedah atau ujian untuk mengukur kebolehan murid dalam menguasai sesuatu
pembelajaran (Thorndike, 2001)
PENGUJIAN
Satu tugasan atau satu siri tugasan
yang digunakan untuk mendapatkan satu maklumat yang sistematik di mana tugasan
itu diandaikan wakilan bagi sifat Pendidikan. Contohnya, penggunaan ujian
bertulis, jadual pemerhatian projek dan sebagainya. Ia bertujuan untuk menguji
tahap kebolehan dan keupayaan murid secara sistematik.
PENGUKURAN
Suatu pemberian angka-angka atau nombor
kepada satu objek atau perkara mengikut satu set peraturan yang telah
ditetapkan. Pengukuran boleh berbentuk ujian, skala kadar atau senarai semak.
Contohnya, TP 4 bagi suatu mata pelajaran. TP 4 adalah berada pada tahap dapat
menyelesaikan masalah penyelesaian masalah rutin.
Berdasarkan gambar rajah di atas, kita
dapat melihat bahawa keempat-empat konsep berkenaan mempunyai perkaitan yang
rapat dalam proses sesuatu tahap keberkesanan PdPc guru di dalam bilik
darjah.
APA ITU PBD?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan