Strategi Penilaian

STRATEGI PENILAIAN 

YANG DILAKSANAKAN OLEH GURU MATEMATIK KEPADA MURID

 

Menurut Syahrial et. al (2019), strategi adalah usaha yang dibuat untuk merancang pembelajaran bagi mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Strategi juga ialah perancangan, langkah dan siri untuk mencapai matlamat pembelajaran (Yamin, 2013). Bagi penilaian pula, Stassen et al. (2001), menyatakan bahawa penilaian ialah pengumpulan dan analisis maklumat yang sistematik untuk meningkatkan pembelajaran murid. Maklumat penilaian boleh membantu guru dalam perancangan dan pelaksanaan pengajaran ke arah yang lebih cekap dan berkesan (Wallace et al., 1992). Ia turut disokong oleh Mok Soon Sang (2009) bahawa penilaian ialah suatu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang strategi serta aktiviti pengajaran dan pembelajaran bagi membuat analisis dan keputusan dengan tujuan mengambil tindakan yang sewajarnya untuk merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran akan datang dengan cara yang lebih berkesan. Oleh yang demikian, strategi penilaian sangat penting bagi guru dalam menjalankan pembelajaran dan juga penilaian pembelajaran kerana strategi yang tepat akan membantu guru mencapai objektif pembelajaran dan mengetahui keupayaan pelajar untuk memahami pembelajaran. Noraini Idris (2005) menyatakan bahawa kemahiran matematik yang perlu dinilai dalam kurikulum Matematik sekolah adalah seperti:

1.       Melakukan operasi asas

2.       Membuat anggaran.

3.       Mengukur

4.       Mengendali data

5.       Mewakili maklumat dalam bentuk graf dan carta.

6.       Mengenal perkaitan dan mewakilinya secara Matematik

7.       Menggunakan algorithma dan perkaitan.

8.       Menyelesaikan masalah.

Terdapat 4 Strategi Penilaian yang boleh digunakan oleh guru, iaitu:



Rajah 1: Empat Strategi Penilaian


PENILAIAN MELALUI PEMERHATIAN

Penilaian melalui pemerhatian merupakan satu proses penilaian yang dilakukan secara berterusan mengikut jangka waktu yang ditentukan, bagi membantu guru mendapat maklum balas tentang keberkesanan pengajaran dan pembelajaran, mengetahui apa yang pelajar tahu, serta bagaimana hendak melakukan tugasan dalam masa sebenar. Aspek yang diperhatikan adalah secara menyeluruh, meliputi aspek kognitif, afektif, psikomotor dan faktor-faktor bahan dan persekitaran. Pemerhatian akan memberikan data bersifat objektif tentang kualiti pencapaian murid termasuklah proses dan prosedur dalam menyiapkan tugasan matematik dan cabaran yang di hadapi sepanjang proses berkenaan. Sebelum menggunakan strategi ini, guru perlu memahami asas pemerhatian untuk memastikan penilaian ini berhasil. Antaranya ialah menentukan dan menjelaskan hasil khusus untuk memerhati dan menilai tentang jenis tingkah laku, tindakan dan kemahiran matematik yang ingin diperhatikan. Selain itu, guru harus membuat keputusan tentang berapa dan siapa sasaran yang hendak diperhatikan dengan membuat pelan sampel.


Seterusnya, guru perlu membina sistem pengumpulan data dengan menyedikan borang pemerhatian untuk merekod tingkah laku, tindakan dan kemahiran matematik yang hendak dilihat menggunakan instrumen senarai semak, skala kadar, rekod anekdot, rekod profil dan lain-lain. Menurut Rohid & Rusmawati (2019), guru perlu memerhatikan aktiviti perbincangan murid dengan memberi tumpuan kepada bagaimana murid dapat menyatakan idea matematik, memahami, mentafsir dan menilai atau bertindak balas terhadap idea matematik. Akhir sekali, guru harus membuat ringkasan  kepada hasil pemerhatian dengan jelas sebagai refleksi terhadap prestasi murid dan rujukan kepada guru untuk meningkatkan atau mengubah suai pengajaran pada masa hadapan. Guru boleh menjalankan strategi ini beberapa kali untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat. Hal ini demikian kerana, penilaian melalui pemerhatian di dalam kelas adalah alat yang berkuasa untuk guru menilai pembelajaran murid dan dapat mewujudkan persekitaran yang selamat untuk mengambil risiko, meneroka idea, dan dialog yang tulen (Rohid & Rusmawati, 2019). Strategi ini juga disokong oleh Rahmad, R. (2021) yang menyatakan bahawa guru perlu melaksanakan pentaksiran pembelajaran secara bersemuka untuk mendapatkan penilaian yang lebih afektif . Namun begitu, guru juga hendaklah memastikan jangka masa pemerhatian adalah sesuai dengan keadaan dan keperluan semasa serta mengelakkan bias semasa penilaian dek kerana hanya menilai melalui mata kasar dan persepsi guru itu sendiri. Contoh hasil kerja murid seperti buku skrap, pembinaan bahan 3D dan kerja kursus membolehkan guru menilai sikap serta penguasaan sesuatu kemahiran matematik yang diperlukan.

 

Rajah 2: Kelebihan penilaian melalui pemerhatian

                                                     

PENILAIAN MELALUI LISAN

                                                            Sumber Video: EduTopia

    Strategi penilaian secara lisan digunakan untuk mengumpul maklumat semasa berlaku interaksi di antara murid dengan guru, murid dengan murid, serta murid dengan bahan pembelajaran dari semasa ke semasa. Melihat tahap kefahaman sesuatu konsep dan fakta matematik, kecekapan mencongak, kemahiran komunikasi dan sikap terhadap matematik antara aspek matematik yang boleh dinilai secara lisan. Kemahiran lisan boleh dinilai melalui aktiviti perbincangan, kuiz, teka-teki dan juga soal jawab, contohnya dalam aktiviti soal jawab berkaitan penyelesaian masalah. Penilaian lisan membolehkan guru mengesan kemajuan dan pencapaian murid dalam kemahiran memberikan respons secara spontan seperti kira cepat dan sifir. Iannone, P., Czichowsky, C., & Ruf, J. (2020) berpendapat bahawa penilaian secara lisan dapat membantu guru untuk melihat tahap kefahaman konseptual murid yang mendalam, bukannya sekadar mengingat dan menghafal semata-mata. Sekiranya penilaian lisan dijadikan penilaian utama, maka aspek-aspek penilaian haruslah mengandungi soalan yang menunjukkan penilaian untuk pelbagai kemampuan dan aras murid serta menunjukkan pemeringkatan dalam tahap kesukaran soalan selari dengan elemen KBAT (Herry, 2017).


SOKONGAN KAJIAN LITERATURE

         Penyoalan lisan sebagai suatu teknik pentaksiran formatif dalam proses pengajaran dan pembelajaran matematik sememangnya sangat berkait rapat terutama dalam membantu meningkatkan pemahaman pelajar terhadap isi kandungan pelajaran serta meningkatkan tahap pemikiran pelajar ke arah yang lebih tinggi (Idris, 2005). Wilen (1991) dalam buku beliau yang bertajuk Questioning Skills For Teachers menyatakan bahawa hampir 80 peratus purata aktiviti persekolahan harian dipenuhi dengan soalan guru dan juga jawapan daripada pelajar. Hal ini secara tidak langsung menggambarkan bahawa penyoalan lisan digunakan secara meluas dalam proses pengajaran dan pembelajaran dan ia sudah pasti mempunyai peranannya yang tersendiri dalam memastikan sesuatu objektif pembelajaran dapat dicapai (Rohaya Talib, Mohd Zaki Kamsah, Hamimah Abu Naim, 2014). Di samping itu, penggunaan penyoalan lisan dalam proses pengajaran dan pembelajaran matematik akan menjadi asas dan landasan kepada pelaksanaan pentaksiran formatif yang berkesan (Jamaluddin, 2007). Pengajaran dikatakan tidak bermakna tanpa aktiviti penyoalan lisan. Hal ini bertepatan dengan dapatan kajian Clark (2012) yang menyatakan bahawa penyoalan lisan menyediakan landasan kepada guru dalam mengumpul maklumat secara holistik meliputi aspek pengetahuan, sikap, kemahiran dan nilai.


           Sebagai tambahan, penggunaan penyoalan lisan sebagai suatu teknik dalam pentaksiran formatif membolehkan guru berinteraksi secara langsung dengan pelajar serta membolehkan guru memahami situasi sebenar jawapan yang diberikan oleh pelajar berdasarkan persekitaran, latar belakang sosioekonomi pelajar malah turut dilihat daripada aspek jantina (Shahrill, 2013). Hal ini disokong oleh banyak kajian antaranya Kim, Kwon, dan Cho (2011) serta kajian oleh Watt et al. (2012) yang telah melaporkan bahawa komunikasi antara guru dan pelajar dipengaruhi oleh jantina, kelas sosial dan juga persepsi guru terhadap kebolehan pelajar. Maklumat yang diperoleh melalui aktiviti penyoalan guru dan jawapan pelajar secara langsung menyediakan platform yang lebih baik kepada guru dalam mengumpul maklumat, membuat penilaian dan keputusan bagi menambah baik pembelajaran pelajar (Graham et al., 2011).

Teknik penyoalan memainkan peranan yang sangat penting untuk menjadikan penilaian secara lisan berjalan dengan berkesan. Antara teknik penyoalan tersebut ialah:

Rajah 3: Teknik penyoalan



PENILAIAN MELALUI BERTULIS

Tujuan utama penilaian secara bertulis ialah untuk mengesan kemhiran intelek murid yang meliputi kemahiran melakukan operasi asas, menyusun idea, mengaplikasi, mantafsir, menilai dan membuat keputusan. Bagi memastikan penilaian ini berjalan dengan lancar, guru perlu memastikan item penilaian meliputi:

1.    Menepati kemahiran matematik yang hendak dinilai.

2.    Sesuai dan mudah difahami.

3.    Bilangan soalan yang sesuai dengan tempoh masa yang diperuntukkan.

4.    Aras kesukaran soalan dipelbagaikan mengikut kebolehan murid.

5.    Bentuk instrumen penulisan dikenal pasti terlebih dahulu sama ada ditadbir secara individu atau kumpulan.

Pentadbiran penilaian dengan kaedah penulisan ini bergantung kepada kreativiti untuk menyediakan instrumen bertulis kepada murid. Contohnya, lembaran kerja, Kuiz bertulis atau penyoalan bertulis secara maya. Menurut Rafiee Jamian et. al (2020) menyaran kepada guru matematik untuk membimbing murid menggunakan medium komunikasi yang boleh di akses oleh murid melaksanakan penilaian secara bertulis. Antara salah satu daripada aplikasi yang dicadangkan oleh bahagian KPM adalah aplikasi Quizizz yang boleh diperolehi secara langsung atau melalui medium Google Classroom. Quizizz adalah salah satu alat penilaian pembelajaran berasaskan permainan yang membantu memantau pemahaman murid (Jamian et.al, 2020). Ia juga adalah salah satu kaedah bagi pengajar untuk mendapatkan data markah murid selain daripada menggunakannya untuk mewujudkan kelas yang lebih dinamik. Selain itu, guru menggunakan lembaran kerja semasa aktiviti pembelajaran di dalam kelas. Guru boleh menyemak cara penulisan algorithma dan mengesan kesalahan atau kecuaian yang wujud. Berdasarkan semakan tersebut, guru boleh menjalankan kajian tindakan dan inovasi untuk mengukuhkan kefahaman tersebut.

 _____________________________________________________________

                                                 PENILAIAN KENDIRI

Penilaian kendiri  ialah guru meminta  murid  menilai  kerja mereka sendiri berdasarkan bukti dan kriteria yang jelas bagi tujuan meningkatkan prestasi masa depan (Daniel, 2010). Guru-guru bersetuju bahawa murid melaksanakan penilaian  kendiri di dalam bilik darjah adalah satu alat yang penting bagi meningkatkan prestasi  akademik  dan  kemampuan.  Penyelidik Daniel (2010) telah  mengkaji penggunaan   penilaian   kendiri   ke   atas   dua kumpulan   murid di mana satu kumpulan murid akan menggunakan  rubrik  untuk  menilai  hasil  kerja  sendiri  manakala satu  kumpulan  lagi  tidak.  Hasil kajian  membuktikan kepada  empat  hujah seperti  yang  dinyatakan  oleh  Rolheiser  dan  Ross  (2001).  Mereka menyatakan bahawa pembelajaran murid  bertambah  baik  dengan adanya penilaian kendiri kerana menepati objektif pembelajaran yang hendak  diukur,  guru  mendapat  maklumat  yang  mencukupi  dalam penilaian sesuatu tajuk, murid akan menumpukan perhatian kepada objektif  yang  diukur  dan  motivasi  murid  dapat  dipertingkatkan.

 

Black dan William (1998) juga menyokong bahawa  penilaian  kendiri  membolehkan  murid memahami  tujuan  pembelajaran  mereka  dan  mengetahui  apa  yang mereka perlu mencapai. Penglibatan murid dalam penilaian mereka sendiri boleh menambah refleksi dan metakognitif kepada proses pembelajaran (Gunawardena Egodawatte, 2010). Guru boleh membina instrumen soal selidik beserta penilaian rubrik untuk mereka mengukur penilaian kendiri terhdap pembelajaran mereka pada waktu tersebut. Murid boleh menggunakan rubrik sebagai alat pembelajaran manakala guru menjadikan  ia sebagai alat mengajar. Rubrik dapat membantu guru menganalisis dan menghuraikan jawapan murid bagi  tugas  yang  kompleks  dan  menentukan  tahap kemahiran  mereka.  Di samping  itu,  rubrik  memberi kriteria  yang lebih khusus kepada murid mengenai apa objektif yang diharapkan.

 

Meier et al. (2006) melaporkan bahawa terdapat satu kajian guru sekolah menggunakan rubrik ke atas murid untuk menilai tugas mereka. Guru menggunakan rubrik pemarkahan analitik yang menggariskan tiga kategori untuk penilaian iaitu pengetahuan Matematik, Pengetahuan Strategi, dan penjelasan. Ketepatan matematik dan istilah Matematik ialah berkaitan dengan pengetahuan Matematik, manakala pengetahuan strategik adalah mengenal pasti masalah yang berlaku dan perbincangan mengenai  cara-cara  penyelesaian.  Bagi kategori penjelasan pula, murid perlu menerangkan apa yang telah dilakukan, dan perbincangan mengapa ia dilakukan  dengan  penjelasan  bertulis  bagi  gambar  rajah  atau jadual. Berdasarkan kajian-kajian yang dilaporkan, matlamat utama penilaian kendiri adalah untuk meningkatkan pembelajaran murid dan ia tidak akan digunakan untuk tujuan penggredan. 


APAKAH AKTIVITI PBD????

Rajah 4: Aktiviti pbd                      Sumber: Google

Contoh aktiviti yang boleh dinilai dengan STRATEGI di atas.

Rajah 5: Contoh Aktiviti










Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Blog ini bertujuan untuk memenuhi sebahagian daripada keperluan kursus Penilaian dalam Pembelajaran Mat...